SRP i matematik og psykologi om poker
Introduktion
Dette projekt kobinerer fagene psykologi og matematik og undersøger spørgsmålet: Hvad gør poker interessant? Dette spørgsmål kan ingen af fagene i sig selv svare fyldesgørende på, da det ikke kun skyldes psykologiske faktorer (så ville det være nemmere og hurtigere at spille plat og krone) og heller ikke kun skyldes matematiske overvejelser (hvorfor ville man så spille om penge?). Psykologien og matematikken indgår altså i et kompliceret samspil. I projektet arbejdes med matematikken i pokerspillet i form af sandsynlighedsregning, betinget sandsynlighed og kombinatorik, og fra psykologifaget inddrages personligheds-, identitets- og socialpsykologi. Der kan arbejdes med én eller flere psykologiske teorier, som kan bruges som forklaringsmodel for ludomani, og som anviser forskellige behandlingsmuligheder.
Projektbeskrivelse
En komplet matematisk analyse af pokerspillet ville blive meget omfattende. Der bør derfor udvælges et eller flere afgrænsede perspektiver der analyseres i dybden. Dette kunne eksempelvis være:
- Betinget sandsynlighed i kortspil. I alle former for poker gives kort ad flere omgange med indsatser mellem hver kortgivning. Der kan således regnes på sandsynligheden for at få en ønsket kombination givet at man i forvejen har kendskab til et givet antal kort.
- Åbningshænder. En af verdens førende pokerspillere, Phil Hellmuth, gennemgår i ”Play poker like the pros” (se nedenfor), hvilke åbningshænder man bør spille. Disse hænder er matematisk set forholdsvis nemme at gå til, da de kun består af to kort. Man kan undersøge sandsynligheden for at få disse hænder samt hvilke hænder de forventeligt fører til.
- Berømte partier. I litteraturen findes mængder af beretninger fra pokerturneringer om hvad der blev satset på hvilke hænder, og hvordan udfaldet blev. Et udvalg af disse kan analyseres matematisk.
- Rangen af en hånd. Hvorfor er fx en flush (fem kort af samme kulør) bedre end en straight (fem kort i talmæssig rækkefølge), og hvorfor er fire ens bedre end fuldt hus (et par + tre ens)? Stemmer dette overens med den matematiske virkelighed? Hvor stor forskel er der som udgangspunkt i chancen for at få forskellige hænder?
De psykologiske perspektiver i projektet omhandler interessen for spil og den patologiske form heraf: ludomani. Ludomani kan psykologisk set betragtes som en slags misbrug og afhængighed. I projektet kan inddrages forskellige psykologiske retninger, hver især med forskellige forklaringsmekanismer og behandlingsmuligheder for ludomani. Oplagte muligheder er:
- Behaviorisme og behavioristiske teorier om indlæring ved hjælp af belønning (=gevinst).
- Kognitiv terapi (som en underafdeling af behaviorisme, men med andre behandlingsforslag).
- Nyere psykodynamiske teorier.
- Humanistisk psykologi.
- Eksistentiel psykologi.
Det kan være særligt relevant at belyse det grænsesøgende i misbruget samt faktorer som manglende selvværd der motiverer til eskapisme gennem spil. Man kan gøre sig overvejelser om trangen til at få indhold i sit liv i form af spænding ved spil. Typisk er det primært spil som fører til hurtig tilfredsstillelse (poker, væddeløb, enarmet tyveknægt og lign.), der også fører til ludomani - i modsætning til spil hvor gevinsten kommer senere (tips, lotto og lign.). Det viser noget om hvilke behov spillet tilfredsstiller. Neuropsykologisk set kan også inddrages dopaminsystemet, det hormonelle belønningssystem, som også er relateret til afhængighed. Disse emner kan perspektiveres videre til vores samtid hvor meningen med tilværelsen ikke længere er indbygget i traditionerne, men er noget individet selv må finde eller skabe.
Variationsmuligheder
- Forskellen på internetpoker og ”rigtig” poker. Her er der matematisk set ingen forskel, men psykologisk set meget stor forskel.
- Forskellige typer spil. Hvilke mekanismer i et spil åbner spillet for ludomani? Hvordan hænger det sammen med de psykologiske behov spillet dækker hos ludomanen?
- Fokus på behandlingsmuligheder. Hvilke tilbud har man fx i Danmark og hvilke psykologiske overvejelser udspringer de af?
- Forskellen på at spille ved et 8-mandsbord, hvor matematiske overvejelser dominerer, og at spille 1 mod 1, hvor psykologiske overvejelser dominerer.
- Bluff somendel af spillet. Bluff har naturligvis en psykologisk effekt, men kan også behandles i en matematisk sammenhæng hvor spilteori kan inddrages. Bluff kan også behandles ved hjælpaf bayesiansk sandsynlighedsteori.
- Inddragelse af filmen ”Rounders” (se nedenfor). I begyndelsen og i slutningen af filmen spilles Texas No-Limit Hold’em og disse partier kan eventuelt analyseres som en del af projektet.
Materialer
Litteratur
Fawer, Adam: ”Usandsynligt”, Forlaget Bazar, 2006.
Forst, Gunnar: ”Noter til kombinatorik og grafteori”, Københavns Universitet, 2006 (https://noter.math.ku.dk/dis1-01.pdf).
Hellmuth, Phil: ”Play poker like the pros”, William Morrow Paperbacks, 2003.
Jessen, Gert: ”Spil for livet? Et materiale om pengespil”, Forlaget GPO, 2006.
Jørsel, Michael Bay: ”Ludomani – ikke flere indsatser, tak!”, Gyldendal,2003.
Søndergaard, Per Straarup: ”Unge på spil”, Kroghs Forlag A/S, 2006.
Sørensen, Michael: ”En introduktion til sandsynlighedsregning”, Københavns Universitet, 2000 (https://noter.math.ku.dk/ssnoter.pdf).
Links
https://en.wikipedia.org/wiki/Poker_probability (Om sandsynligheder i poker).
https://en.wikipedia.org/wiki/Texas_hold_%27em (Texas Hold’em).
https://en.wikipedia.org/wiki/Texas_hold_%27em_hands (Starthænder i Texas Hold’em).
https://en.wikipedia.org/wiki/Pot_odds (Pot odds).
https://en.wikipedia.org/wiki/Poker_strategy (Generelt om pokerstrategi).
https://en.wikipedia.org/wiki/Fundamental_theorem_of_poker (Pokerens fundamentalsætning).
https://en.wikipedia.org/wiki/Morton%27s_theorem (Mortons sætning om pot odds).
www.ludomani.dk (Center for ludomani ).
Film
"Rounders", 1998 (https://en.wikipedia.org/wiki/Rounders_%28film%29).