At Undervise i Udeskole: Perspektiver på didaktik og lærerens arbejde
Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapport › Ph.d.-afhandling › Forskning
Standard
At Undervise i Udeskole : Perspektiver på didaktik og lærerens arbejde. / Barfod, Karen Seierøe.
København : Institut for Idræt og Ernæring, Det Natur- og Biovidenskabelige Fakultet, Københavns Universitet, 2018. 134 s.Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapport › Ph.d.-afhandling › Forskning
Harvard
APA
Vancouver
Author
Bibtex
}
RIS
TY - BOOK
T1 - At Undervise i Udeskole
T2 - Perspektiver på didaktik og lærerens arbejde
AU - Barfod, Karen Seierøe
N1 - CURIS 2018 NEXS 391
PY - 2018
Y1 - 2018
N2 - Denne afhandling er udarbejdet på Institut for Idræt og Ernæring (NEXS) på Københavns Universitet i perioden 2013-2018. Afhandlingens fokus er undervisningen i udeskole, regelmæssig undervisning i folkeskolens almindelige fag uden for klasserummet. Da udeskole er udbredt i danske skoler, er det relevant at undersøge lærernes didaktiske og praktiske tilgange til udeskole. Afhandlingens titel: ’At undervise i udeskole. Perspektiver på didaktik og lærerens arbejde’, er operationaliseret i tre forskningsspørgsmål:1: Hvad er udeskoles didaktiske baggrund, og hvordan underviser lærere iudeskole?2: Hvad er læreres oplevelse af at vedblive med at undervise i udeskole?3: Hvad er udeskolelæreres opfattelse af god udeskoleundervisning?Afhandlingen består af en beskrivende artikel af den didaktiske baggrund, treempiriske analyser i artikelform og denne kappe. I afhandlingen undersøger jeg med udgangspunkt i interview med, og observation af, erfarne udeskolelærere, om der i mødet mellem lærer, stof og elev i udeskole er en særegenhed, der gør udeskole til udeskole? Afhandlingens omdrejningspunkt er dermed undervisningen, og underviserne.Afhandlingen omfatter en tematisk analyse af ti erfarne læreres didaktiskerefleksioner, og disse placerer udeskole i et uddannelsesfelt, der omfatter både faglige og dannelsesmæssige elementer. Analyse baseret på selvbestemmelses-teori viser, at lærernes følelse af professionel selvbestemmelse og kompetence opretholdes ved udeskole; men at de kan føle sig isolerede på arbejdspladsen. Observation af fem læreres udeskole-praksis viser, at udeskoleundervisningen understøtter en undersøgelsesbaseret tilgang til fagene matematik og natur/teknologi. Analyserne fremstiller udeskole som en tilgang til undervisningen, der er i overensstemmelse med et holistisk uddannelsessyn og et erfaringspædagogisk grundlag. I afhandlingens sidste artikel fremstilles erfarne læreres opfattelse af god udeskoleundervisning som en undervisning, der både tilgodeser værdibaserede og faglige mål.
AB - Denne afhandling er udarbejdet på Institut for Idræt og Ernæring (NEXS) på Københavns Universitet i perioden 2013-2018. Afhandlingens fokus er undervisningen i udeskole, regelmæssig undervisning i folkeskolens almindelige fag uden for klasserummet. Da udeskole er udbredt i danske skoler, er det relevant at undersøge lærernes didaktiske og praktiske tilgange til udeskole. Afhandlingens titel: ’At undervise i udeskole. Perspektiver på didaktik og lærerens arbejde’, er operationaliseret i tre forskningsspørgsmål:1: Hvad er udeskoles didaktiske baggrund, og hvordan underviser lærere iudeskole?2: Hvad er læreres oplevelse af at vedblive med at undervise i udeskole?3: Hvad er udeskolelæreres opfattelse af god udeskoleundervisning?Afhandlingen består af en beskrivende artikel af den didaktiske baggrund, treempiriske analyser i artikelform og denne kappe. I afhandlingen undersøger jeg med udgangspunkt i interview med, og observation af, erfarne udeskolelærere, om der i mødet mellem lærer, stof og elev i udeskole er en særegenhed, der gør udeskole til udeskole? Afhandlingens omdrejningspunkt er dermed undervisningen, og underviserne.Afhandlingen omfatter en tematisk analyse af ti erfarne læreres didaktiskerefleksioner, og disse placerer udeskole i et uddannelsesfelt, der omfatter både faglige og dannelsesmæssige elementer. Analyse baseret på selvbestemmelses-teori viser, at lærernes følelse af professionel selvbestemmelse og kompetence opretholdes ved udeskole; men at de kan føle sig isolerede på arbejdspladsen. Observation af fem læreres udeskole-praksis viser, at udeskoleundervisningen understøtter en undersøgelsesbaseret tilgang til fagene matematik og natur/teknologi. Analyserne fremstiller udeskole som en tilgang til undervisningen, der er i overensstemmelse med et holistisk uddannelsessyn og et erfaringspædagogisk grundlag. I afhandlingens sidste artikel fremstilles erfarne læreres opfattelse af god udeskoleundervisning som en undervisning, der både tilgodeser værdibaserede og faglige mål.
KW - Det Natur- og Biovidenskabelige Fakultet
KW - Tematisk analyse
KW - Udeskoledidaktik
KW - Udeskoleundervisning
KW - Undersøgelsesbaseret undervisning
KW - Inquiry-based teaching
KW - Udeskole
KW - Udeskole didactics
KW - Teaching outdoors
KW - Teacher reflections
KW - Thematic interview analysis
M3 - Ph.d.-afhandling
BT - At Undervise i Udeskole
PB - Institut for Idræt og Ernæring, Det Natur- og Biovidenskabelige Fakultet, Københavns Universitet
CY - København
ER -
ID: 209111362