The economic crisis: Testing employee relations
Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftartikel › Forskning › fagfællebedømt
Standard
The economic crisis : Testing employee relations. / Navrbjerg, Steen Erik; Larsen, Trine Pernille.
I: Economic and Industrial Democracy, 16.10.2013, s. 1-23.Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftartikel › Forskning › fagfællebedømt
Harvard
APA
Vancouver
Author
Bibtex
}
RIS
TY - JOUR
T1 - The economic crisis
T2 - Testing employee relations
AU - Navrbjerg, Steen Erik
AU - Larsen, Trine Pernille
PY - 2013/10/16
Y1 - 2013/10/16
N2 - Frem til krisens start i 2008 har mange tillidsrepræsentanter skullet forhandle positive forhold på plads: Det har mange steder handlet om lønforhøjelser eller goder til medarbejderne. Det ændrede sig brat, da krisen kom. Herefter har forhandlingerne ofte drejet sig om negative budskaber – om lønstagnation, lønnedsættelse, arbejdstidsfordeling eller måske ligefrem afskedigelser. Denne artikels analyse viser overordnet, at ud af 3275 tillidsrepræsentanter i den private sektor, arbejder 75 procent på virksomheder, som i høj grad har været påvirket af krisen – mens kun 6 procent var på virksomheder, som slet ikke har været påvirket af krisen. De resterende 19 procent har i et vist omfang været påvirket.Skønt de tillidsvalgte ofte bliver involveret i afskedigelser af kolleger og lønreduktioner som følge af krisen, lykkes det i vidt omfang at bevare kollegernes tillid. Det accepteres fx i vid udstrækning, at tillidsrepræsentanten bliver hørt og måske ligefrem er medbesluttende i forbindelse med afskedigelser. Dog viser analyserne også, at på de virksomheder, hvor krisen har ramt hårdest, er tillidsrepræsentanterne i særlig grad udsat for interessekonflikter mellem ledelse og medarbejdere.
AB - Frem til krisens start i 2008 har mange tillidsrepræsentanter skullet forhandle positive forhold på plads: Det har mange steder handlet om lønforhøjelser eller goder til medarbejderne. Det ændrede sig brat, da krisen kom. Herefter har forhandlingerne ofte drejet sig om negative budskaber – om lønstagnation, lønnedsættelse, arbejdstidsfordeling eller måske ligefrem afskedigelser. Denne artikels analyse viser overordnet, at ud af 3275 tillidsrepræsentanter i den private sektor, arbejder 75 procent på virksomheder, som i høj grad har været påvirket af krisen – mens kun 6 procent var på virksomheder, som slet ikke har været påvirket af krisen. De resterende 19 procent har i et vist omfang været påvirket.Skønt de tillidsvalgte ofte bliver involveret i afskedigelser af kolleger og lønreduktioner som følge af krisen, lykkes det i vidt omfang at bevare kollegernes tillid. Det accepteres fx i vid udstrækning, at tillidsrepræsentanten bliver hørt og måske ligefrem er medbesluttende i forbindelse med afskedigelser. Dog viser analyserne også, at på de virksomheder, hvor krisen har ramt hårdest, er tillidsrepræsentanterne i særlig grad udsat for interessekonflikter mellem ledelse og medarbejdere.
KW - Faculty of Social Sciences
KW - Kollektive forhandlinger, tillidsrepræsentant, kolleger, krise
U2 - 10.1177/0143831X13506050
DO - 10.1177/0143831X13506050
M3 - Journal article
SP - 1
EP - 23
JO - Economic and Industrial Democracy
JF - Economic and Industrial Democracy
SN - 0143-831X
ER -
ID: 120592889