2. september 2024

Succesfuld international konference om forsikringsrisiko

SAC24

Den første Skandinaviske Aktuarkonference blev afholdt i København den 15.-16. august 2024 med Institut for Matematiske Fag ved Københavns Universitet som vært.

Mogens Steffensen åbner konferencen

"Det var dejligt at se så mange forskere og professionelle, som arbejder med risiko, dele og diskutere den seneste udvikling inden for aktuarvidenskab og andre områder, drevet af en fælles passion for matematik og dens virkelighedsnære anvendelser," siger Christian Furrer, formand for organisationskomiteen.

"Scandinavian Actuarial Conference" havde som optakt et mindearrangement for professor Ragnar Norberg (1945 - 2017), med den passende titel "Remembering Ragnar", den 14. august. De to arrangementer samlede mere end 200 deltagere fra hele verden og faciliterede vidensdeling og samarbejde på tværs af faggrænser samt mellem den akademiske verden og industrien.

Professor Susanne Ditlevsen, præsident for Det Kongelige Danske Videnskabernes Selskab, åbnede konferencen og mindede publikum om Københavns Universitets lange tradition for forsikringsmatematisk forskning og uddannelse, men også om de nye udfordringer og den turbulente tid, der ligger forude.

Hun understregede, at forståelsen af risici er vigtigere end nogensinde, hvad enten det er i forbindelse med den eskalerende klimakrise, cyberkrig eller pandemier. Derfor vil de færdigheder og den indsigt, som aktuarvidenskaberne giver, spille en nøglerolle i opbygningen af robusthed og en bæredygtig fremtid.

I fire plenumforedrag af førende internationale forskere og mange parallelle sessioner blev den seneste udvikling og de seneste fremskridt inden for området belyst og diskuteret. Emnerne spændte fra allokering af aktiver og produktdesign til maskinlæring og ekstremværditeori. Andre højdepunkter på konferencen var en paneldebat om rimelighed med den anerkendte Karel Van Hulle som ordstyrer – og det sociale arrangement og konferencemiddagen torsdag aften, som fandt sted på Arbejdermuseet.

"Det var en stor succes at se så mange internationale forskere sammen med danske praktikere, og arrangementet vidnede om det stærke forhold mellem grundforskning, anvendt forskning og praksis på instituttet," siger institutleder Mogens Steffensen og fortsætter: "Personligt var konferencen noget helt særligt for mig, da mindearrangementet handlede om min kandidat- og ph.d.-vejleder Ragnar Norbergs liv og virke."

Se programmet for detaljer og abstracts: www.sac24.net/schedule.

Carlsbergfondet, Den Danske Aktuarforening og Fynske Købstæders Fond støttede arrangementet.

Remembering Ragner

Christian Furrer