LEGO-matematik på forsiden af amerikansk tidsskrift
Professor Søren Eilers har skrevet den indledende artikel i maj-udgaven af The American Mathematical Monthly: The LEGO Counting Problem.
Tidsskriftet udgives af “The Mathematical Association of America” (MAA), der er den største faglige forening med fokus på matematikuddannelse (undergraduate). Medlemmerne underviser bl.a. på gymnasie- og universitetsniveau.
- At have en cover story i ”Monthly”, der nok er det mest læste matematiktidsskrift i verden, må være noget af det højeste, man kan opnå som matematikformidler, griner Søren.
- Det er faktisk første gang jeg publicerer noget rent formidlende om sagen - det øvrige jeg har lavet har været "rigtig" matematik i egentlige forskningstidsskrifter, især i fællesarbejder med Bergfinnur Durhuus. I artiklen her beskriver jeg også problemets historie for første gang – jeg har fået meget hjælp til det fra LEGO Groups bibliotek - og forklarer, hvad der er state of the art.
Sørens brug af LEGO i matematikken har givet ham (og matematikken) en hel del omtale. Samt SCIENCE Formidlingspris 2013.
Han fortæller selv om sin forskning i filmen ”LEGO – A Brickumentary” fra 2013. Som i Monthly-artiklen handlede det om at tælle klodser: Hvor mange kombinationsmuligheder får du med seks 2x4-klodser? LEGO selv mente oprindeligt 103 millioner. Søren fandt yderligere over 800 millioner muligheder.
Søren har også brugt LEGO i sin undervisning i Eksperimentel Matematik. Det fortæller han lidt om i denne video: Matematik med LEGO-klodser. Her handler matematikken om, hvor mange forskellige farver, der er nødvendige, hvis to klodser i samme farve ikke må røre hinanden i en LEGO-bygning.
- Jeg arbejder med at skrive en opfølgende artikel med samme emne. Arbejdstitlen er ”The LEGO coloring problem”. Men det er jo ikke sikkert at ”Monthly” også vil tage den, fortæller Søren Eilers.
Læs mere
Hvis du har adgang til KU's intranet, kan du læse artiklen der:
The Lego Counting Problem Søren Eilers
The American Mathematical Monthly
Vol. 123, No. 5 (May 2016), pp. 415-426
Copyright 2016. Mathematical Association of America. All Rights Reserved.