30. maj 2024

Marie Curie-stipendium til Adela Zhang

Forskningslegat

Postdoc Adela (YiYu) Zhang har vundet et af de eftertragtede Marie Skłodowska-Curie Postdoc-stipendier, som hun vil anvende på Institut for Matematiske Fag i løbet af de næste to år.

Adela Zhang

Marie Skłodowska-Curie Actions (MSCA) støtter forskeres mulighed for at forske i udlandet. Legatet er på lidt mere end 1,6 millioner kroner.

Læs mere om MSCA’s postdoctorale stipendier.

Adela arbejder som postdoc i Copenhagen Centre for Geometry and Topology (GeoTop). Hun har en bachelor i matematik fra 2018 og afsluttede sin ph.d. i juli 2023. Begge grader er fra Massachusetts Institute of Technology (USA), under vejledning af Jeremy Hahn og Haynes Miller. Hendes afhandling hed »Koszul duality and the bar spectral sequence«.

Målet med dette forskningsprojekt, der bliver vejledt af professor Nathalie Wahl, er at producere nye beregninger af mod p-homologien for mærkede konfigurationsrum i en generel mangfoldighed med mærker i et arbitrært spektrum.

Disse beregninger har været en stor udfordring i årtier, undtagen i særlige tilfælde. Nyligt udviklede teknikker inden for stabil homotopiteori, herunder spektrale Lie-algebraer og syntetisk homotopiteori, har vist sig at være nyttige til at forstå den algebraiske struktur på homologigrupperne i mærkede konfigurationsrum i universelle tilfælde, men er mindre tilpasset topologien i inputmanifolderne.

I dette projekt planlægger Adela at angribe problemet ved at inkorporere de homotopiteoretiske metoder med tilgange, der tager højde for geometrien i mærkede konfigurationsrum. Nye beregninger af disse objekter vil have anvendelser inden for en række områder, herunder stabil homotopiteori, strengtopologi, indlejringsberegning af mangfoldigheder, matematisk fysik og bevægelsesplanlægning.