11. juni 2024

Matematikere forsøger at se forbi Big Bang

Forskning

Overskriften er fra Quanta Magazine, der i en artikel beskriver den forskning, som GeoTop-postdoc Eric Ling og to af hans samarbejdspartnere har udført.

Eric Linc

Trioen udgav for nylig en artikel i Journal of High Energy Physics, hvor Ling sagde: "Vi viste matematisk, at der måske er en måde at se ud over vores univers på."

Erics to samarbejdspartnere er Ghazal Geshnizjani fra Perimeter Institute og Jerome Quintin fra University of Waterloo.

Quanta-artiklen beskriver deres forskning og reaktioner fra andre fysikere og matematikere:

"Robert Brandenberger, en fysiker ved McGill University, som ikke var involveret i studiet, sagde, at den nye artikel "sætter en ny standard for stringens i analysen" af matematikken om tidens begyndelse. I nogle tilfælde kan det, der i første omgang ser ud til at være en singularitet - et punkt i rumtiden, hvor matematiske beskrivelser mister deres betydning - faktisk være en illusion."

"Eric Woolgar, en matematiker ved University of Alberta, som ikke var involveret i studiet, sagde, at det tydeliggør vores billede af Big Bang-singulariteten. "De kan sige, om krumningen er uendelig ved den oprindelige singularitet, eller om singulariteten er mildere, hvilket måske gør det muligt for os at udvide vores model af universet til tiden før Big Bang."

Eric Ling er ansat som postdoc på Institut for Matematiske Fag, KU, tilknyttet Copenhagen Centre for Geometry and Topology med Niels Martin Møller som mentor. Forskningen er støttet af Carlsbergfondet og Danmarks Grundforskningsfond.

Eric er uddannet fra University of California, Santa Barbara, med grader i matematik og fysik. Han fik sin ph.d. fra University of Miami under ledelse af Gregory Galloway.

Læs artiklen i Quanta Magazine