18. september 2024

Matthias Christandl udnævnt til Turing Chair

Udnævnelse

Professor Matthias Christandl er blevet udnævnt til »2024 Turing Chair« ved det hollandske forskningscenter for kvantesoftware og -teknologi, QUSoft.

Matthias Christandl

QuSofts mission er at udvikle nye protokoller, algoritmer og applikationer, der kan køre på små til fuldskala prototyper af en kvantecomputer.

Turing Chair er en roterende æresstilling ved det naturvidenskabelige fakultet på Amsterdams universitet, som er tilknyttet QuSoft. Tidligere Turing Chairs omfatter fremtrædende forskere som Gilles Brassard (2022-2023).

»Matthias Christandls udnævnelse til Turing Chair vil fremme en bred vifte af akademiske aktiviteter, diskussioner og samarbejder, som vil berige QuSofts og Amsterdams videnskabelige samfund,« siger QuSoft i deres pressemeddelelse.

»Jeg er meget beæret over at blive tildelt denne prestigefyldte stilling, og jeg ser meget frem til at tilbringe tid i Amsterdam til efteråret,« siger Matthias Christandl.

»Jeg har besøgt professor Harry Buhrman i Amsterdam siden min tid som ph.d.-studerende i Cambridge, og udviklingen af QuSoft har altid været et eksempel på et blomstrende miljø for teoretisk kvanteinformationsvidenskab og en inspiration for QMATH og Quantum for Life Centre i København.«

Matthias Christandl er centerleder for Quantum for Life Center, der er finansieret af Novo Nordisk Fonden, og co-PI (principal investigator) for VILLUM Fondens QMATH-center (Centre for the Mathematics of Quantum Theory). Han er også leder af Københavns Universitets Quantum Hub, et samarbejdsinitiativ på tværs af institutter og fakulteter. Hans omfattende ekspertise spænder over kvanteinformation, kvantekryptografi og matematisk fysik