3. juni 2024

Robert Burklund, lektor

Forfremmelse

Robert Burklund tiltræder i en fast stilling som lektor i matematik fra 1. juni 2024 på Institut for Matematiske Fag.

Lektor Robert Burklund

Robert voksede op i San Diego, Californien, men gennemførte sin bachelor- og kandidatuddannelse på MIT i Boston. Efter at have afsluttet sine studier fik han et prestigefyldt NSF-postdoc-stipendium, som han tog med til Institut for Matematiske Fag, Københavns Universitet.

Siden hans ankomst til vores institut i 2022, har Robert produceret en række matematiske gennembrud. Han har også vist sig som et værdifuld institutmedlem og medlem af det matematiske fællesskab.

Allerede Roberts afhandling skabte stor opmærksomhed ved at etablere stærkt sammenhængende multiplikationer på visse fundamentale rum, og modbeviste en klassisk formodning af Mahowald. Samtidig leverede han også klassifikationsresultater for stærkt forbundne højdimensionelle mangfoldigheder sammen med medforfatterne Hahn og Senger, hvilket besvarede et mangeåringt spørgsmål rejst af C.T.C. Wall.

Siden da er han gået fra matematisk højdepunkt til højdepunkt, f.eks. ved at levere en kromatisk version af Hilberts klassiske Nullstellensatz (med Schlank og Yuan) og give modeksempler på Ravenels berømte teleskopformodning (med Levy, Hahn og Schlank).

Roberts arbejde er blevet accepteret i toptidsskrifter som Annals og Acta og omtalt i en undersøgelse i Quanta Magazine.

I København har han vejledt ph.d.- og kandidatstuderende, undervist i kurser fra grund- til forskningsniveau og hjulpet med at styrke og videreudvikle vores allerede anerkendte gruppe i algebra og geometri og Copenhagen Centre for Geometry and Topology.

Han fik tidligere i år en Villum Young Investigator-pris for forskningsprojektet "Computational frameworks for homotopy theory".

Sektionsleder professor Jesper Grodal siger: "Det er sjældent at se sådan et naturtalent som Robert, der ikke kun kommer med det ene matematiske gennembrud efter det andet, men også viser sig som et energisk og betænksomt medlem af vores fællesskab."

Institutleder professor Mogens Steffensen fortsætter: "Vi er meget glade for at have været i stand til at tiltrække Robert Burklund til vores institut. Vi har i mange år arbejdet på at opbygge et forskningsmiljø i verdensklasse i København inden for en bred vifte af områder, og det er fantastisk at få ledere fra den nye generation om bord. Det er ikke hver dag, at vi ansætter medarbejdere så kort tid efter deres ph.d., men med Robert gav det sig selv."