5. juli 2024

Sebastian Weichwald, lektor i statistik

Udnævnelse

Dekanen har pr. 1. august 2024 forfremmet Sebastian Weichwald til lektor i statistik ved Institut for Matematiske Fag, KU.

Sebastian Weichwald

Sebastian har en ph.d. fra ETH Zürich i 2019 og har siden 2021 været tenure-track adjunkt ved Institut for Matematiske Fag, tilknyttet Copenhagen Causality Lab. Han er co-lead ved Pioneer Centre for Artificial Intelligence, og i bedømmelsesudvalget for stipendier ved Danish Data Science Academy.

“Sebastian har allerede en stærk og internationalt anerkendt forskningsprofil og stor undervisnings- og vejledningerfaring. Han er reflekteret omkring sine undervisningsmetoder og har blandt andet ombygget Bioinformatikuddannelsens statistikforløb til de studerendes store tilfredshed,” siger institutleder Mogens Steffensen.

Sebastians forskning ligger i krydsfeltet mellem kausalitet, statistik og maskinlæring. Hans arbejde med kausale modeltransformationer, som relaterer begreber om kausalitet og interventioner mellem forskellige repræsentationer, og hans undersøgelse og forbedring af benchmarkteknikker til kausal struktur-læring er bredt anerkendt. Inspirerende er også hans engagement i at udvikle højkvalitets open source-forskningssoftware, såsom Pymanopt-værktøjskassen, der ofte bruges i offentlige og private forskningsorganisationer.

Mogens Steffensen fortsætter: “Sebastian har været involveret bredt i videnskabsformidling og bidrager til formidling og livslang læring til andre forskere, der arbejder i den akademiske verden og vil også blive det imod matematikere og statistikere, der arbejder i industrien. De kan alle drage fordel af hans pædagogiske evner og ekspertise inden for datavidenskab og kausalitet. Hans profil passer således glimrende til instituttets mål i disse retninger. Endelig, men ikke mindst, bidrager han til et godt arbejdsmiljø og en venlig atmosfære på instituttet og i sin sektion.”