13. august 2024

Ulrik Thinggaard Hansen, postdoc

Ulrik Thinggaard Hansen startede 15. juli 2024 som postdoc, med tilknytning til to sektioner; såvel Statistik og Sandsynlighedsregning som Analyse & Quantum.

Ulrik Thinggaard Hansen

Ulrik skrev sit bachelorprojekt hos Jan Philip Solovej og sit speciale (Conformal Invariance of 2D Lattice Models) hos Bergfinnur Durhuus. Så han er velkendt her på instituttet.

Ullrik fik sin ph.d. i februar 2024 fra Fribourg Universitet i Schweiz med Ioan Manolescu som vejleder.

“Min afhandling havde titlen ‘The Not So Many Phases of the Potts Model’ og behandlede en række problemer knyttet til FK-perkolation, hvilket er en såkaldt grafisk repræsentation af familien af Pottsmodeller, blandt hvilke Isingmodellen er det mest berømte eksempel. Mine resultater inkluderer eksistensen af en faseovergangslinje, når modellen bliver udsat for et eksternt magnetfelt, rotationsinvarians af den kritiske model i to dimensioner for alle gitre og et resultat i dimension mindst tre, der eksemplificerer en slags robusthed i faseovergangen,” fortæller Ulrik. Han fortsætter:

“Til dagligt arbejder jeg på matematisk statistisk mekanik, hvor fysiske spørgsmål angående faser i stof bliver oversat til matematiske spørgsmål vedrørende passende familier af sandsynlighedsmål. Jeg er særligt interesseret i at studere virvaret af forbindelser mellem de forskellige modeller i statistisk mekanik. Disse forbindelser er ofte overraskende, og tillader, at man kan gå til en given problemstilling fra mange forskellige vinkler, hvilket har været helt centralt for udviklingen af vores forståelse for statistisk mekanik gennem hele feltets historie. Dette skyldes slet og ret, at et givent spørgsmål ofte ikke er lige svært på hver side af en af disse forbindelser, og der er derfor en sport i at finde den rigtige model til det rigtige spørgsmål”.

Du kan møde Ulrik på kontoret 04.0.10.