27. september 2024

Robert Burklund modtager mindelegat

Legat

Mandag den 7. oktober overrækker Selskabet for Naturlærens Udbredelse (SNU) det prestigefyldte Kirstine Meyers Mindelegat til lektor Robert Burklund fra Institut for Matematiske Fag på Københavns Universitet.

Robert Burklund

Blandt legatets tidligere modtagere er 2022 Nobelpristager i kemi, Morten Meldal, klimaforsker Merete Bilde, astrofysiker Anja C. Andersen, iskerneforsker Dorthe Dahl-Jensen samt 1975 Nobelpristageren Aage Bohr.

Overrækkelsen finder sted ved en Kirstine Meyer aften i Rundetårn, hvor man vil kunne se udstillingen ”Fra Forsker til Folk”, som har en særlig Kirstine Meyer afdeling. Man vil desuden høre foredrag af Danmarks nyeste Nobelpristager, Morten Meldal, og være med til uddeling af en H.C. Ørsted Medalje i bronze til en hovedkraft bag udstillingen, direktør, ph.d. Gregers Mogensen. Man kan købe billetter til arrangementet.

Homotopiteori

Robert Burklund vil tale om sin forskning i geometri under overskriften "How many high dimensional spaces are there?".

Burklund forsker i homotopiteori, dvs. hvordan man kan forstå algebraiske og geometriske objekter ved at undersøge, hvordan de opfører sig under deformation. Ethvert system, der optræder i videnskaberne, som kan beskrives ved ligninger, kan opfattes som et geometrisk objekt, hvor mange egenskaber viser sig at være uændrede under deformation. Homotopiteori giver derved en metode til at klassificere en lang række systemer som tillader en matematisk beskrivelse, uanset om selve systemet kommer fra kemi, biologi, økonomi, eller noget helt fjerde. Robert Burklund er en ung stjerne indenfor dette område, skriver SNU i deres pressemeddelelse.

Burklund fik sin ph.d. fra MIT i 2022, og blev efter to år som National Science Foundation postdoc i København ansat som lektor i 2024. Han har allerede produceret en række store forskningsmæssige gennembrud der er udkommet i absolutte toptidsskrifter indenfor matematikken som Annals of Mathematics og Acta Mathematica.

Kirstine Meyers Legat

Kirstine Meyer modtog Videnskabernes Selskabs guldmedalje i 1899 og blev Danmarks første kvindelige dr.phil. i fysik i 1909. Gennem hele sit liv var hun engageret i skolelovgivning, og hun havde en afgørende indflydelse på udformningen af kemi- og fysikundervisningen i gymnasiet.

Kirstine Meyer legatets blev stiftet i 1942 af en kreds af kollegaer. Blandt legatets stiftere var kollegaerne Niels og Olaf Bjerrum og studiekammeraten Hanna Adler, der sammen med Kirstine Meyer i 1892 som de første kvinder var blevet magistre i fysik. Niels Bohr signerede vedtægten på vegne af Selskabet for Naturlærens Udbredelse.

Læs mere om Kirstine Meyer og se tidligere legatmodtager her