8. august 2024

Stadig debat om Ditlevsens AMOC-forskning

AMOC

Et år efter at Susanne og Peter Ditlevsen påviste, at havstrømmen AMOC kan gå i stå allerede i dette århundrede, er resultaterne er stadig meget omdiskuterede blandt klimaforskere og i pressen. Der er nye studier, der peger i samme retning, og andre studier, der er kritiske. Problemstillingen tages stadig op diverse internationale medier.

Skærmbillede fra Arte-udsendelsen. Peter og Susanne Ditlevsen.

Artiklen Warning of a forthcoming collapse of the Atlantic meridional overturning circulation har fået en massiv international udbredelse. Artiklen er blevet tilgået 471.000 gange. Klikker man ind på Metrics på Ditlevsen-artiklen (der måler forskningsartiklers gennemslagskraft) står der:

“This article is in the 99th percentile (ranked 3rd) of the 370,451 tracked articles of a similar age in all journals and the 99th percentile (ranked 1st) of the 2,060 tracked articles of a similar age in Nature Communications”.

Det er altså den artikel fra Nature Communications, der har haft den største gennemslagskraft, og den er nummer tre af samtlige artikler i ALLE tidsskrifter. Fra hele verden.

Big Story på Wired

Wired Magazine havde 25. juli 2024 en grundig “Big Story”: How Soon Might the Atlantic Ocean Break? Two Sibling Scientists Found an Answer - and Shook the World. Artiklen giver et portræt af søskendeparret og deres samarbejde.

Det beskrives, hvordan Susanne Ditlevsens matematiske forskning havde fundet en bedre måde at forstå systemer med en masse tilfældigheder, som ikke følger lige linjer, og hvor de underliggende regler ikke er velforståede. Den metode kunne anvendes på hendes brors forskning.

”Søskendeparret brugte to år på at forfine deres tilgang og lave flere tests. I løbet af tusind kørsler gennemgik modellen temperaturdataene og fandt frem til et år. Nogle gange spyttede modellen senere datoer ud. Nogle gange tidligere. De to forskere lavede et plot af tallene, og en pæn klynge dukkede op. Ja, 2057. Men det er kun midtpunktet: I 95 procent af modellens simuleringer tippede AMOC på et tidspunkt mellem 2025 og 2095,” skriver Wired.

Forstå havstrømme

Susanne og Peter Ditlevsen har også haft lejlighed til at fortælle om deres forskning til den europæiske (fransk-tyske) tv-kanal Arte. Den sendte den 27. juli 2024 en dokumentar, Stehen bald die Meere still?, hvor flere forskere medvirkede.

Lavalampen på fotoet fra udsendelsen spiller en rolle, sammen med en masse gule plasticænder. Med grafik og collager illustreres havstrømme og klima, så alle kan være med. Hvis man kan tysk. Eller fransk.