Nyt center for computerbaseret matematikundervisning
Center for Computerbaseret Matematikundervisning (CMU) danner rammen om et nyt spændende forsknings– og udviklingsprojekt for matematiklærere i gymnasiet.
Centerleder Niels Grønbæk fra Institut for Matematiske Fag fortæller, at projektet er en åben invitation til at være med til at udforske forholdet mellem avancerede computerprogrammer og matematiklæring i gymnasiet.
Centret vil tilbyde en form for aktionsforskning, som i visse henseender er ny på den danske scene. Det består af følgende hovedelementer:
- En avanceret individuel efteruddannelse af matematiklærere, der selv beslutter sig for et tema, de vil udvikle og afprøve med computere i undervisningen.
- Vejledning og inspiration fra centrets coaches vedrørende alle aspekter af forløbene – matematikfaglige, didaktiske og computermæssige.
- Systematisk erfaringsopsamling og vidensdeling.
Centrets fokus er på computerprogrammet Maple, der i dag anvendes på mange gymnasieskoler, og som bruges i den introducerende matematik på videregående uddannelser såvel som i erhvervslivet.
Men det er ikke computerprogrammet som sådan, eller hvordan eleverne håndterer det, der primært er i spil. Det drejer sig derimod om det matematikindhold, der læres eller formidles, understreger Niels Grønbæk på CMU’s hjemmeside.