21. august 2024

Joan Ferrer Rodríguez, ph.d.-studerende

Nyansat

Joan er ansat som ph.d.-studerende fra den 1. september 2024 og arbejder i sektionen for algebra og geometri.

Joan Ferrer Rodríguez

Joan afsluttede sine bachelorstudier på Autonomous University of Barcelona, før han flyttede til København for at indskrive sig på kandidatuddannelsen i matematik på KU i 2022. Han skrev sin kandidatafhandling med titlen "A-discriminants theory, Viro's patchworking and nonnegativity of polynomials" under vejledning af professor Elisenda Feliu og Máté L. Telek.

I sin afhandling brugte Joan teknikker fra reaktionsnetværk til at designe en algoritme til at afgøre nonnegativiteten af reelle polynomier. I øjeblikket forsøger Joan at udnytte denne algoritme yderligere, da mange spørgsmål inden for optimering og reaktionsnetværksteori kan reduceres til polynomiers ikke-negativitet. Med Elisenda og Máté (nu Max Planck Institute, Leipzig) som ph.d.-vejledere vil han studere dem i forbindelse med reel semialgebraisk geometri.

Du kan finde Joan på kontoret 04.0.07