2. juli 2024

Søren Galatius modtager pris fra foreningen AMR

Pris

Professor Søren Galatius fra Københavns Universitet modtog den 1. juli 2024 den nye Fred R. Cohen-pris fra Association for Mathematical Research (AMR).

Fred R. Cohen-prisen anerkender fremragende bidrag inden for algebraisk topologi fra de sidste ti år. AMR siger i deres pressemeddelelse:

"Søren Galatius er en af de mest fremtrædende matematikere i sin generation og har i høj grad bidraget til udviklingen af algebraisk topologi. Dette inkluderer nye beviser for Mumford-formodningen om kohomologien af Riemann-overfladernes modulirum og et bevis for Hatcher-Vogtmann-formodningen om kohomologien af frie gruppers automorfisme-grupper. Og vigtigst af alt hans banebrydende arbejde med Oscar Randal-Williams om vores forståelse af højdimensionelle mangfoldigheder og deres automorfismer, der udgør nogle af de mest fremragende bidrag til området i løbet af de sidste 30 år og åbner op for en helt ny tilgang til mangfoldigheders algebraiske topologi."

"Tillykke til Søren med den første Fred R. Cohen-pris. Tildelingen af denne pris er en understregning og anerkendelse af Sørens banebrydende bidrag til algebraisk topologi," siger institutleder Mogens Steffensen, Institut for Matematiske Fag, Københavns Universitet.

Søren Galatius er født i Randers, Danmark. Han fik sin ph.d. fra Aarhus Universitet i 2004 under vejledning af Ib Madsen. Derefter blev han ansat på Stanford University, først i en midlertidig stilling som Szegő Assistant Professor og to år senere i en tenure track-stilling, hvor han i 2011 blev udnævnt til professor. Han flyttede til Københavns Universitet i 2016. Han er en af grundlæggerne og kernemedlemmerne af Copenhagen Centre for Geometry and Topology.

Galatius har modtaget flere prestigefyldte bevillinger og priser, herunder et Clay Research Fellowship (2007-2010). Han modtog en sølvmedalje fra Det Kongelige Danske Videnskabernes Selskab i 2010. I 2017 vandt han en EliteForsk-pris fra den danske regering for sit arbejde. Han er næstformand for Dansk Matematikkomité. I 2022 modtog han Clay Research Award sammen med Randal-Williams.

Fred R. Cohen, der lægger navn til prisen, var en af de førende homotopiteoretikere og algebraiske topologer i slutningen af det 20. og begyndelsen af det 21. århundrede. "Hans arbejde var ekstraordinært bredt, og hans bidrag til studiet af homotopigrupper og konfigurationsrum var markante fremskridt, som bragte hele feltet fremad. Hans arbejde kombinerede hårde beregninger med stærke teoretiske bidrag på en måde, som er meget sjælden at se," siger AMR.