10. juni 2024

Thorvald Nicolai Thiele i Matematisk Bibliotek

Donation

Instituttet har modtaget et kunstværk af portrætmaler Herman Vedel (1875-1948). Kunstværket viser Thorvald Nicolai Thiele; en alsidig forsker, der arbejdede som aktuar, astronom, matematiker og statistiker.

Afslørng af kkunstværket

Instituttet afslørede kunstværket 17. maj 2024 ved tiltrædelsesforelæsningerne af de adjungerede professorer Kristian Buchardt og Matthias Fahrenwaldt. Det kan ses i instituttets bibliotek.

Thorvald Nicolai Thiele blev født i København den 24. december 1838 og voksede op i et intellektuelt stimulerende miljø; hans far var privatbibliotekar for kong Christian VIII af Danmark. Thiele tog sin kandidatgrad i astronomi i 1860 og sin doktorgrad i 1866. Han blev professor i astronomi og direktør for Astronomisk Observatorium ved Københavns Universitet i 1875, hvor han tjente indtil 1907. Han var rektor for Københavns Universitet fra 1900 til 1901. Thiele grundlagde desuden det danske forsikringsselskab Hafnia i 1872 og havde ledende stillinger der, indtil han døde i 1910.

Thiele spillede en afgørende rolle ved stiftelsen af Dansk Matematisk Forening i 1873 og Den Danske Aktuarforening i 1901.

T.N. Thiele, malet af Herman Vedel.

Kunstværket blev givet i gave fra Danica Pension til Per Klitgård ved hans fratrædelse som CEO i 2018, men blev fortsat udstillet i Danica Pension indtil for nyligt. Med hjælp fra Danica Pension har Per Klitgård nu doneret kunstværket til Institut for Matematiske Fag. Instituttet er taknemmeligt for donationen.